Blogg

Valkyria

Posted on: januari 13th, 2018 by Andreas

På måndag händer det.

 

Vi börjar montera Valkyria. Efter nästan två års planering och ett års byggnation i parken kommer Valkyria äntligen att börja resa sig från marken.

 

På måndag är det inte längre bara betong och fundament, som markerar projektets framväxt. Från och med måndag börjar vi kunna ana konturerna av vad som kommer att bli.

 

Valkyria har varit ett komplicerat projekt från första början. Och som alla komplicerade projekt, så har också Valkyria gått igenom en lång rad faser – från begeistring till frustration, från frustration till klargörande, från klargörande till gestaltning.

 

Vi är inte i mål än. Långt ifrån. Men det känns dock roligt, att vi trots allt börjar att se projektet bli en realitet i parken.

 

Valkyria kommer att öppna någon gång under 2018. Exakt när vet vi ännu inte, men som tidplanen ser ut nu så tror vi på öppning i början av sommaren. Det tar helt enkelt längre tid att bygga en sådan här komplex attraktion än vad vi har veckor att bygga på mellan våra säsonger. Valkyrias placering, mitt i södra delen av parken, gör också att vi behöver ta hänsyn till parkens öppettider. I och med att Liseberg går mot att vara en helårsverksamhet kommer vi få vänja oss vid att nya attraktioner inte kommer att öppna exakt när parken öppnar på våren. Så var det 2017 med Loke, så kommer det vara med Valkyria 2018 och så kommer det med all säkerhet att vara många gånger till.

 

En komplicerande faktor är självklart Valkyrias storlek. Men också placeringen. Att göra en grundläggningsentreprenad  och tunnel i leran vid Mölndalsån är väldigt utmanande. Valkyria har ju en tunnel som går tre våningar under jord och den tunneln är projektets största tekniska utmaning (man skulle kunna säga, att Valkyrias tunnel är en sorts mini-Västlänk ...).

 

En annan komplicerande faktor är projektets ekonomi. Valkyria är dyr. Vi har köpt en Rolls Royce. Och att installera en sådan Rolls Royce i parken, ja, det är kostsamt.

 

Det är inte samma sak som att säga att projektet blir för dyrt. Att bygga attraktioner på Liseberg är alltid en bra affär. Och Liseberg finansierar alla sina egna investeringar. Om vi tar Helix som exempel, så kostade attraktionen 250 mkr, men den var direkt med och bidrog till att lyfta Lisebergs ekonomiska resultat till en helt ny nivå.

 

Men vi jobbar självklart med att bygga projektet så kostnadsmedvetet som möjligt. Det att bygga denna typ projekt är dock, utifrån ett ekonomistyrningsperspektiv - något av en moving target; och mycket svårare att beräkna än om man bygger bostäder, infrastruktur eller kontor.

Och trots all frustration, allt jobb och all osäkerhet så längtar jag till måndag. För det blir en milstolpe i det som jag tror blir ett av de bästa projekt vi någonsin har skapat på Liseberg.

 

Valkyria.

 

Andreas

Facebooktwitterlinkedin


3 kommentarer

  1. Rasmus Sjögestam

    20 januari, 2018

    HangOver är ett annat exempel på en attraktion som inte öppnade i tid. Typ ett år senare än vad som var aviserat. Jag älskade och älskar fortfarande HangOver. Åkte den igen i augusti 2014 på Parc Bagatelle i Frankrike. Där står den nu, ommålad och med namnet Le Triops. Jag förstår varför Liseberg inte hade den i så många år. Det är synd att det var så mycket problem med den. Det byggdes endast 4 banor i hela världen av samma typ (Invertigo) och idag tillverkas den inte längre. Hade den varit mer pålitlig med mindre downtime så tror jag det hade blivit en succé precis som föregångaren Boomerang. Men jag hyllar Liseberg för att de vågade chansa och köpa en helt ny typ av bana. Problemen till trots, HangOver var extrem på sin tid och jag är övertygad om att många med mig har fantastiska minnen från HangOver!

  2. First trackpieces for Valkyria are up | Eddy's B&M List

    19 januari, 2018

    […] Source: http://www.lisebergblogg.se/andreas/valkyria/ […]

  3. Erik Aamodt

    14 januari, 2018

    Kållerado er også et ekspempel på en attraksjon som ikke åpnet til premiéren. I 1997 var Kållerado klar og den åpnet for publikum først i begynnelsen av juni.