Blogg

Det digitala Liseberg?

Posted on: april 20th, 2012 by Andreas

 

I går fick ledningsgruppen en presentation av årets marknadsföringskampanjer. Oerhört spännande! Presentationen visar på ett nytänk. Vi går från bredd till mer relationsbaserat. Från högst, snabbast och vildast till lite mera själ och hjärta. Från analogt till mer digitalt.

 

Framför allt det sistnämnda är en utmaning för en park som Liseberg. Inte så mycket när vi pratar kommunikation – när det gäller hemsidan, Facebook, e-handel och liknande ska Liseberg ha samma fokus som alla andra verksamheter. Nej, utmaningen uppstår när det digitala smälter ihop med produkten. För produkten Liseberg är i hög grad analog. 

Läs mer

Nyanser

Posted on: april 12th, 2012 by Andreas

 

En verksamhet som Liseberg lever i tät symbios med media. Ena dagen får vår nya attraktion strålande omdömen, nästa dag blir själva investeringen ifrågasatt.

 

Det är helt okej.

 

Jag har stor respekt för mediernas demokratiska funktion. Och jag tror på transparens och öppenhet i vårt dagliga arbete, särskilt för ett företag med den ägarstruktur som Liseberg har. Men ibland när det skrivs om Liseberg önskar jag att jag hade fått utveckla mitt resonemang och fått chans att lyfta fram olika aspekter av ett problem.

 Läs mer

 

"The only reason for time is so that everything not happens at once" skrev Albert Einstein, som höll sin Nobelföreläsning på Liseberg den 11 juli 1923. 

 

Ibland känns arbetet i en säsongsverksamhet som en tidsresa. Mentalt befinner jag mig liksom hela tiden i en annan tidszon än jag gör rent fysiskt. I tanken är jag hela tiden steget före. Eller efter. Året som gått ska summeras, säsongen som kommer ska planeras. Väldigt sällan befinner jag mig i nuet.

 Läs mer

Liseberg, Göteborg, Sverige, Världen

Posted on: mars 29th, 2012 by Andreas

 

En sak som många göteborgare inte känner till är Lisebergs internationella status. Liseberg är en av Europas sex-sju bäst besökta nöjesparker. Bara Disneyland Resort Paris, Europa-Park, de Efteling, Port Aventura och Tivoli Köpenhamn har fler gäster. Och parken är, tycker jag (som visserligen är allt annat än objektiv, men som förhoppningsvis har klarsynen i behåll) en av de allra bästa.

Läs mer

Kommunikation

Posted on: mars 26th, 2012 by Andreas

 

Jag är egentligen inte särskilt förtjust i uppmärksamhet. Är nog ganska privat. Jag blir nervös när jag ska hålla tal och jag hatar att se mig själv på bild. Många gånger önskar jag att det vore mer Liseberg och mindre Andreas när det skrivs om oss i media.

 

Den uppmärksamma läsaren (om jag har någon) frågar sig säkert om inte uppmärksamheten kring min person är “en del av vd-paketet”. Och visst är det så.

Läs mer