Blogg

Karusellperspektiv

Posted on: mars 26th, 2018 by Andreas

 

För 12 år sedan, då jag fortfarande jobbade på TIVOLI, skulle vi öppna säsongen med en ny, spektakulär attraktion.

 

Mycket stod på spel. Det var en stor investering. Svår att bygga. Ambitiös marknadsföring. Och massor av prestige.Läs mer

Hire for attitude, teach for skills

Posted on: mars 13th, 2018 by Andreas

 

Rekrytering. Ett säkert vårtecken. Uppgiften: att hitta 500 nya Lisebergare.
Lisebergs vårrekrytering är en jättemaskin. Och den har inte blivit mindre komplicerad de senaste åren. Dels för att vi adderar nya säsonger – och snart är mer helårs- än säsongsverksamhet. Dels för att de krav som ställs på oss som arbetsgivare förändras.

Läs mer

Valkyria

Posted on: januari 13th, 2018 by Andreas

 

På måndag händer det.

 

Vi börjar montera Valkyria. Efter nästan två års planering och ett års byggnation i parken kommer Valkyria äntligen att börja resa sig från marken.

 

På måndag är det inte längre bara betong och fundament, som markerar projektets framväxt. Från och med måndag börjar vi kunna ana konturerna av vad som kommer att bli.Läs mer

Bang bang bang

Posted on: december 19th, 2017 by Andreas

 

Häromdagen fick jag ett brev från en upprörd granne. Grannen, som var uppgiven och frustrerad ägare till en mycket skotträdd hund, var trött på vår dagliga ljusshow och fyrverkeri.

 

Helt fair. Och inte helt överraskande. Jag har själv en hund, Bravo, som hatar fyrverkerier - något som fått mig att fira mina senaste nyårsaftnar sittande bredvid hunden på golvet i tvättstugan, med ljummet Champagne och tv-streaming på mobiltelefonen. Så jag förstår faktiskt grannens situation och frustration.
Läs mer

Bigger, higher, faster

Posted on: november 20th, 2017 by Andreas

 

Nyligen läste jag denna artikel om Djurgårdens nya identitet. Det fick mig att fundera.

 

2006 lanserades parollen ”The Capital of Scandinavia”, som tagline för Stockholm. Nu har samma varumärkesstrateg tagit fram en liknande tagline för Djurgården, som ’Scandinvia’s #1 Attraction’.Läs mer