Blogg

Nyanser

Posted on: april 12th, 2012 by Andreas

En verksamhet som Liseberg lever i tät symbios med media. Ena dagen får vår nya attraktion strålande omdömen, nästa dag blir själva investeringen ifrågasatt.

 

Det är helt okej.

 

Jag har stor respekt för mediernas demokratiska funktion. Och jag tror på transparens och öppenhet i vårt dagliga arbete, särskilt för ett företag med den ägarstruktur som Liseberg har. Men ibland när det skrivs om Liseberg önskar jag att jag hade fått utveckla mitt resonemang och fått chans att lyfta fram olika aspekter av ett problem.

 

Ett färskt exempel är Göteborgs-Posten, som i en artikel med rubriken ”Liseberg slog vinstrekord på dyra åk” beskriver hur prishöjningar var den primära orsaken till att Liseberg under 2011 gjorde det bästa ekonomiska resultat någonsin trots färre besökare.

 

Riktigt så enkelt är det dock inte.

 

Visst, 2011 var på många sätt ett riktigt bra Lisebergsår. Men det går inte att sätta likhetstecken mellan resultatet och våra prisförändringar. Och Liseberg hade inte vikande besökssiffror under sommaren 2011 – tvärtom.

 

När jag ser på 2011 så beror det goda resultatet primärt på vår nya attraktion AtmosFear, en lyckad satsning på Allt-i-Ett (rabatterat entré- och åkpasspaket på nätet), försäljningsrekord av årskort (193 000!), ett mycket uppskattat underhållningsprogram och framför allt våra tre dotterbolag - Lisebergs Restaurant, Hotell Liseberg Heden och Lisebergs Gäst som alla hade sina starkaste år någonsin.

 

Detta har inte bara med priser att göra. Priser, som är en ganska komplex fråga för en verksamhet som Liseberg. För å ena sidan är det en del av vårt ägaruppdrag att ha ”en prispolitik som medger, att alla kan ta del av företagets utbud”. Å andra sidan ska Lisebergs produkter, som offentligt ägd verksamhet, hålla marknadspris och inte ha ett uppseendeväckande lågt pris. Det är denna balans, som vi försöker att lyckas med.

 

Oavsett att omdömet nu och då känns lite orättvist, så är jag realist. I dagens mediala samhälle finns inte mycket utrymme för nyanser.

 

Men det är viktiga nyanser för mig. 

 

Andreas



2 kommentarer

  1. Thomas Eriksson

    18 april, 2012

    Hej! bra skrivet! Läser varje dag,är en attraktionsnörd,gillar det tekniska mer än åkningen,vore superkul om Sverige o Liseberg fick sin första ”mega-coaster” uppe på liseberget.Gröna stålstöttor till röd räls så smälter den in i grönskan,för info se på sidan http://www.rcdb.com sök på Shambhala port aventura…hade gott! Thomas.

  2. Ivan Delmon

    12 april, 2012

    Hej Andreas

    Onyanserad journalistik=säljer många lösnummer

    Hög vinst+hög säkerhet+hög kvalité +hög återinvestering= Ger gästerna hög upplevelse.

    Ivan