Blogg

Det digitala Liseberg?

Posted on: april 20th, 2012 by Andreas

I går fick ledningsgruppen en presentation av årets marknadsföringskampanjer. Oerhört spännande! Presentationen visar på ett nytänk. Vi går från bredd till mer relationsbaserat. Från högst, snabbast och vildast till lite mera själ och hjärta. Från analogt till mer digitalt.

 

Framför allt det sistnämnda är en utmaning för en park som Liseberg. Inte så mycket när vi pratar kommunikation – när det gäller hemsidan, Facebook, e-handel och liknande ska Liseberg ha samma fokus som alla andra verksamheter. Nej, utmaningen uppstår när det digitala smälter ihop med produkten. För produkten Liseberg är i hög grad analog. 

 

En av Lisebergs primära funktioner är att fungera som fysisk mötesplats. Liseberg är något man gör tillsammans, oavsett om man kommer hit med vänner eller familj, eller om man kommer hit ensam. Framför allt är Liseberg – i dagens digitala samhälle – något man gör på riktigt

 

Jag är säkert för gammal och ”old school” men jag tror att det finns en styrka i det fysiska mötet och den analoga gemenskapen. Därför är det viktigt att den digitala och analoga världen integreras med stor varsamhet.

 

Under 2011 lanserade Liseberg en app till Smartphones. Inte särskilt avancerad men mycket uppskattad av många gäster som ett alternativ till parkkartan. Om några veckor lanseras en uppdaterad version och den är betydligt mer interaktiv. Utöver förbättrad funktionalitet gör appen det enklare att sprida och dela information. Nu kan gästen sätta betyg på, och recensera, attraktioner och sedan sprida det i sitt digitala nätvärk. De kan även följa Facebookvänner som befinner sig i parken, boka bord, hitta parkeringsplatser, se aktuella kötider och mycket mer.

 

Det är jättekul och jag tror att det ger våra gäster mycket större användarnytta. Men på sätt och vis finns risken att vi öppnar Pandoras ask. För med appen ändrar vi några fundamentala egenskaper med vår produkt. Gästen är inte längre bara närvarande i nuet eller i parken utan samtidigt en del av en parallell, interaktiv och digital gemenskap.

 

Jag tror dock inte att Liseberg har något val. Vi ska öppna asken. 

 

För några år sedan gjorde den tyska sammanslutningen av nöjesparker en konkurrensbevakning där man frågade tonåringar vad som var den största konkurrenten till nöjesparker. Svaret blev inte biografer, shopping eller cafébesök. Svaret blev mobiltelefoner. 

 

Det är med andra ord inte en fråga om antingen eller. Det är en fråga om både och. Men precis som Pandora ska vi stänga asken innan Elpis lämnar. För Tillsammans och på riktigt ska vara hörnstenar på Liseberg även under de kommande 100 åren.
 

Andreas



8 kommentarer

  1. Kristin Laxing

    25 april, 2012

    Tack för ett trevligt invigningstal Andreas :)!! Det var mycket trevligt åktur den nya Jukebox med…

    Krama från Kristin Laxing

  2. Ann-Marie Pendrill

    23 april, 2012

    Jag tycker att tanken på att kunna bli följd på Facebook även om det bara av sina Facebook-vänner är känns lite över integritetsgränsen.

    Men jag fick en idé….

    Man skulle kanske kunna tänka sig en app där man skapar anonyma grupper. När man kommer till parken skulle då en person skapar en ny grupp som får ett nummer (alt kan ges ett eget namn). Övriga personer som kommer samtidigt väljer i stället ”anslut till grupp” och anger nummer eller namn för en befintlig grupp, och kompletterar med egna initialer e.d. Då skulle gruppen som vill ha ett gemensamt besök lätt kunna hitta varandra, utan att någon annan behöver veta vilka de var.

    Liseberg skulle dessutom kunna använda informationen för att på ett anonymt sätt undersöka hur grupper rör sig under besök.

    • Andreas

      24 april, 2012

      Hej Ann-Marie,

      Vet inte om det är tekniskt genomförbart. Men vi kollar och återkommer.

      Bästa hälsningar,

      Andreas

  3. Suzanne Nävert

    22 april, 2012

    Bäste Andreas,

    Har fått en Chock;
    Är det ”på Riktigt” att Liseberg har för avsikt att införa FOTO-TVÅNG (tyyp ”Security” – Aircraft), för att få KÖPA, Jag Upprepar Köpa,
    SÄSONGS-KORT på LISEBERG!!

    Själv brukar jag köpa, då det ”lönar sig” om jag går några gånger
    Själv brukar jag gå kanske 3-5 ggr per Sommar, o kanske på Jul-Liseberg
    Vi brukar Promenera i Parken och avnjuta en Måltid på Värdshuset

    Gudskelov har jag 2 inträdesbiljetter till 2012, då jag deltog i Värdshusets Enkät alldeles i början av förra Säsongen
    Detta innebär att jag åtminstone får TA FARVÄL av Parken..

    Kommer Självklart att till varje pris UNDVIKA att Sätta min Fot på Liseberg om denna ABSURDA ”ordning” skall ”gälla”!!
    Kommer att HITTA ANDRA, mer Vilsamma, Lösningar till Sociala samkväm

    • Andreas

      22 april, 2012

      Hej Suzanne,

      Tack för ditt inlägg – mycket uppskattat.

      Där är många skäl till att vi har valt att koppla ett ID till korten – möjligheten att skicka personliga erbjudanden, bättre ingångslogistik, kort som är förlorade kan ersättas, rättvisetänket (en grupp gäster skall inte betala för en annan grupps upplevelser), och så vidare – men ett av de viktigaste skäll behandlas i blogg-inlägget ovanför:

      Om ganska få år tror vi faktisk inte, att ett Lisebergskort nödvändigtvis är ett magnetkort som vi känner till i dag. Framtidens Lisebergskort kan mycket väl om få år ligga på en mobiltelefon eller ett smartcard. Och det kräver, att vi kan koppla ett Lisebergskort (eller abonnemang, om man vill) och en person samman.

      Som kuriosa kan nämnas att Lisebergskortet faktisk varit personligt sedan de förste säsongkort från 1923. Så på sätt och vis är där faktisk inte tala om en stor nyhet.

      Igen, tack för återkopplingen.

      Andreas

    • Andreas

      22 april, 2012

      PS: Det är faktiskt frivilligt att fotografera sig. Man har alltid möjligheten att kombinera Lisebergskortet med sina vanliga ID-handlingar.

      Andreas

      • Ann-Marie Pendrill

        22 april, 2012

        Det skulle vara spännande att veta hur stor andel av Lisebergskortsinnehavare som registrerat sig redan tidigare år när det varit ”mer frivilligt”. Jag antar att det finns statistik?

        Kan man jämföra med statistik för Västtrafik som har en frivillig registrering av kort? (undrar jag som av princip aldrig registrerar Västtrafik-kort).

        Kommer det att finnas möjlighet att köpa någon form av besök-med-gäst-kort, som gör det lite smidigare att bjuda med gäster än att lösa separat entre, och kanske också t.ex. sänker tröskeln att välja någon av Lisebergs restauranger i stället för någon som inte kräver entrebiljett?

        • Andreas

          24 april, 2012

          Hej Ann-Marie,

          Vi funderar faktisk på att ta fram ett besök-med-gäst-kort. Inte till i år, men det är på listan över produkter som vi överväger …

          Tack för forslaget!

          Andreas