Blogg

Bigger, higher, faster

Posted on: november 20th, 2017 by Andreas

Nyligen läste jag denna artikel om Djurgårdens nya identitet. Det fick mig att fundera.

 

2006 lanserades parollen ”The Capital of Scandinavia”, som tagline för Stockholm. Nu har samma varumärkesstrateg tagit fram en liknande tagline för Djurgården, som ’Scandinvia’s #1 Attraction’.

 

Låt mig slå fast med det samma, att Stockholm och Djurgården kan kalla sig precis vad de vill. Stockholm är, utan tvekan, nordens vackraste storstad. Och Djurgården är i mina ögon den finaste platsen i Stockholm.

 

Men denna typ av paketering verkar samtidigt så omodern. Så förlegad. Och utan egentlig förståelse för vad som är viktigt för en besökare till en destination eller attraktion.

 

Jag är av den uppfattningen, att modern varumärkesutveckling handlar om tre saker:

 

För det första måste man vara autentisk. Det vill säga, att man måste kommunicerar den man är. Varken mer eller mindre. Fake it till you make it fungerar inte i en modern medieverklighet. Vill man kommunicera att man är #1, så måste man vara #1. I alla dimensioner.

 

För det andra måste man vara konsistent. Man måste ha förmågan att definiera varumärkets DNA, man skall kunna konceptualisera denna DNA i en strategi, man måste spegla strategin i den produkt man säljer, man skall kunna kommunicera produkten på ett entydigt sätt och man skall få sina medarbetare att leva varumärket. I allt detta måste det finnas en 100 procent en rak linje, en entydighet, från DNA till medarbetare.

 

För det tredje måste man vara relevant. Man måste bygga sin kommunikation på ett fundament, som är väsentligt för kunden eller gästen. Man måste tänka utifrån och in, inte inifrån och ut. Och man måste förstå, att det som vi i besöksnäringen säljer, är inte det som gästen köper. Vi säljer en hotellövernattning, en måltid eller en entrébiljett till en attraktion. Men gästen köper en god natts sömn, en upplevelse tillsammans med någon man håller av, eller ett minne. Det är med andra ord känslor.

 

Och här tror jag inte riktigt att antalet gäster är en relevant parameter för gästen. Eller, med andra ord, att bigger, higher, faster är ett hälsosamt fundament att bygga sitt varumärke på.

 

Jag kan illustrera med ett exempel från Liseberg:

 

Fram till 2012 var Lisebergs vision, och tagline, Nordens största nöje året om. Den hade fungerat väl under många år, men saknade också – enligt min uppfattning – resonans i själva varumärket. Och relevans för gästen.

 

För i mina ögon är det fullständigt skit samma, om Liseberg är störst. Det är mycket, mycket viktigare att vi erbjuder en fantastisk upplevelse. Eller att vi är högst älskade. Eller mest efterlängtad. Eller … ja, ni förstår vad jag menar.

 

Bigger, higher, faster fungerade kanske igår. Men det fungerar enligt min uppfattning inte i morgon. Och inte alls, när vi pratar upplevelser.

 

 

/Andreas

Facebooktwitterlinkedin


En kommentar

  1. Eva Flyborg

    21 november, 2017

    Hej Andreas,
    Intressanta tankar. Och jag tror att du har helt rätt. Detta måste utvecklas. En fundering där; det vore roligt att engagera Göteborgarna i en tagline-tävling… Kunde bli något riktigt bra.
    Jag börjar genom att föregå med gott exempel med egna bidrag…

    Gothenburg – most wanted city.

    Reply

Kommentera